دانشنامه جامع عکاسی و تصویربرداری پزشکی بهترینهای جهان برای تمام ایرانی ها
| ||
عکاسی از پرتره از آغاز عکاسی و اختراع دوربین تغییر و تحولات زیادی را داشته است ، در اینجا مجموعه ای از نکات و موارد مهم و اساسی را که در عکاسی از پرتره اهمیت بسیار دارند را برای شما عزیزان لیست کرده ایم. مطمئنا با رعایت کامل آموزش زیر میتوانید عکسی خوب و جالب و با کیفیت از سوژه خود تهیه کنید . ![]() می گویند وقتی عکاسی می کنید، همه چیز در چشمها قرار دارد. همه سوژهها نیاز نیست مستقیما به دوربین خیره شوند، اما باید بتوانید چشمها را ببینید. همچنین، اگر میتوانید چشمها را در عکس ببینید باید در فوکوس کامل باشند تا عکسهای شما تاثیرگذار باشند. وقتی با کسی سخن میگویید، در چشمها نگاه نمیکنید؟ به همین صورت، از چشمها برای ارتباط برقرار کردن با سوژه استفاده میکنیم و دیدگاهی از احساس و افکار آن بدست میآوریم. چشمها منتقل کننده احساسند و بدون آنها در عکس انتقال احساس صورت نخواهد گرفت. انعکاس نور در چشم منظور از انعکاس نور در چشم نورهای کوچکی هستند که هنگامی که نور به چشم می تابد در چشم دیده می شود. دیدن این نورها در چشم بسیار لذت بخش است و حتی داشتن آنها در عکس ضروری است . این نورها به چشم ها حالت زنده بودن می دهند. معمولا این نورها با نور خورشید یا فلاش ایجاد می شود، اما اگر در دسترس نبود می توان از یک منعکس کننده یا یک فلاش کوچک دستی استفاده نمود. در این مورد شدیدا توصیه می شود که مطمئن شوید که این نورها در چشم سوژه شما وجود داشته باشد، چون بدون آنها چشم ها بسیار بی روح و عروسکی به نظر می رسند. البته ممکن است در شرایطی خاص به خاطر القای یک حس ویژه نیاز به حذف این نورها باشد. هر قاعده ای استثنایی هم دارد. فلاش چه فرقی بین عکس پرتره یک عکاس آماتور با یک عکاس کاملا حرفه ای وجود دارد؟ ممکن است هر کسی در ابتدای راه عکاسی خود بارها از خود بپرسد چرا عکسهای من مانند عکسهایی که در مجلات می بینم نمی شود. چکار می توان کرد که عکسهایمان شبیه کارهای عکاسان حرفه ایی شود؟ وقتی به این سوال پاسخ داده شود شاید از سادگی پاسخ تعجب کنیم و بپرسیم چرا قبلا به این موضوع پی نبرده بودم. البته علت نوشتن این مطالب این است که کسانی که این موضوع را نمی دانند خیلی زیادند: سایه ها وقتی به یک عکس در مجله نگاه می کنید و آنرا با عکسی که از فرزند خود یا دوستتان گرفته اید مقایسه می کنید فرق اصلی بین آن دو چیست؟ بله. در عکس مجله هیچ گونه سایه ای پشت مدل وجود ندارد! خوب، چگونه باید این کار را کرد؟ سایه ها معمولا توسط نورهایی ایجاد می شود که دقیقا از روبرو به سوژه می تابد یا وقتی که از فلاش دوربین استفاده می نمایید. اگر فلاش دوربین شما از نوع سرخود است که دیگر وضع بدتر است. اگر می خواهید عکسهایی شبیه حرفه ایها بگیرید، اول از همه باید یک فلاش برخوردی (انعکاسی) بخرید. نوع بهتر این فلاش دارای سر چرخان است و علاوه بر چرخش به بالا می تواند به اطراف نیز بچرخد. پولتان را بابت فلاشهایی که ثابت هستند تلف نکنید. این فلاشها فقط کمی قوی تر از فلاش سرخود دوربینتان عمل میکنند، ولی سایه های تندتری ایجاد می کنند. وقتی برای دوربینتان فلاشی خریدید، دفترچه راهنمای آن را کامل بخوانید. با این کار تمام مشخصات، عملکردها و استفاده های آن را خواهید فهمید. تمام این تواناییها را تست و تجربه کنید. تنها با استفاده از فلاش انعکاسی و تاباندن نور آن به سقف، از تفاوت ایجاد شده در عکسهایتان نسبت به زمانی که نور را مستقیما به سوژه می تاباندید، متعجب خواهید شد. البته درمورد انعکاس فلاش نیز باید دقت کافی بخرج دهید. اگر سطحی که نور فلاش را به آن میتابانید دارای رنگ خنثی و سفید نباشد، طیف رنگی عجیب غریبی بر روی عکسهایتان ایجاد خواهد شد. وقتی اندکی پیشرفت کردید میتوانید فلاش را روی سه پایه گذارده و از کنار به سوژه اتان نور بتابانید. در این زمان عکسهایتان شروع به پیشرفت به سوی حرفه ای شدن خواهند نمود. مواردی که در عکاسی از پرتره باید مد نظر داشته باشید: 1- صورت و خصوصيات صورت مدل را تجزيه و تحليل كرده و بهترين حالت صورت را براي عكاسي درنظر بگيريد. براي اين كار مدل را بررسي كنيد، اول با او صحبت كرده تا بتوانيد بهترين حالتي كه معايب او به نظر نرسد را انتخاب كنيد. به عنوان مثال اگر كسي داراي چانه چاق ميباشد نبايد سر خود را به پايين بياورد. 2- يكي از مهمترين وسايلي كه براي عكسبرداري پرتره مورد نياز است استفاده از عدسيهاي خاص پرتره ميباشد كه ويژگي نرمكردن تصوير را دارا ميباشند. اين ويژگي را نبايد با واضح نبودن عكس به دليل ناميزان بودن عدسي اشتباه گرفت. اين عدسيها خطوط چهره مثل چين و چروك را محو ميكنند. البته لازم به توضيح است كه گاهي اوقات عكاس پرتره ممكن است بخواهد به عمد، چين و چروك پوست را بيشتر هم نشان بدهد. عدسيهاي نرمكننده قابل كنترل بوده و ميتوان شدت نرمش را كنترل كرد. اين عدسي ها بيشتر در دوربينهاي قطع بزرگ قابل استفاده ميباشند. اگر از دوربينهاي قطع كوچك استفاده ميكنيد براي اعمال اين ويژگي از شيشههاي مخصوصي استفاده كنيد كه مانند فيلتر بر روي عدسي بسته ميشوند و با شكست نور نرمي را ايجاد ميكنند. به اين شيشهها ((فيلتر نرمكننده)) يا پخش كننده ميگويند. 3- گرفتن پرتره در فاصله نزديك باعث اعوجاج و كجشكلي ميشود. لذا نبايد بيشتر از 5/1 متر به مدل نزديك شد. بنابراين بايد از عدسيهايي استفاده كنيد كه فاصلة كانوني بلندتري دارند تا بدون نزديكشدن به مدل، نماي درشتي از چهرهاش برداريد. بهترين لنز براي عكاسي پرتره، لنزي است كه فاصله كانوني آن دو برابر فاصله كانوني لنز نرمال باشد. به عنوان مثال در يك دوربين 35 ميليمتري، يك عدسي با فاصلة كانوني 85 تا 135 ميليمتر براي پرتره مناسب است. 4- نوع و اندازه دوربين براي عكاسان حرفهاي كه عكس را روتوش ميكنند بسيار مهم است. در كادرهاي كوچك مانند دوربينهاي 135 امكان روتوش نگاتيو براحتي وجود ندارد. همچنين هنگام استفاده از دوربينهاي ديجيتال، هرچه رزولوشن سنسور بيشتر باشد، براي عكاسي پرتره مناسبتر است. 5- زمينه بايد متناسب با موضوع باشد. 6- دوربين بايد در جايي تعبيه شود كه بتواند مناسبترين زاويهها را دارا باشد. 7- فاصله طوري تنظيم شود و ديافراگم تا جايي بسته شود كه نقاط اصلي موضوع كه مد نظر عكاس است، در داخل ميدان وضوح واقع شود. 8- سوژه نبايد تا آماده شدن عکاس تکان بخورد. در زمانهاي قديم كه حساسيت شيشههاي عكاسي كم بود از آلاتي براي نگهداري و ثابت نگهداشتن موضوع استفاده ميكردند. بايد دقت كرد كه سوژه با تكانخورد از ميدان وضوح خارج نشود. در صورت استفاده از دوربينهاي انعكاسي سوژه دائماً در منظره ياب ديده ميشود و تغيير وضوح آن مشخص است. 9- نورسنجي از مواردي است كه دقت بسيار زيادي را ميخواهد. نور بايد به قدر كافي به فيلم بتابد. اگر موضوع نميتواند بيحركت باشد بهتر است با ديافراگم بازتري عكس گرفت تا با سرعت عكسبرداري بالا از تكانخوردگي موضوع جلوگيري شود؛ مانند پرتره كودكان. 10- نور بيشك از مهمترين مسئلهاي است كه عكاس با آن روبروست. بهطور كلي دو نوع نور وجود دارد: 11- نور عمومي كه همهجاي مدل را در روشنايي لطيف قرار ميدهد. 12- نور اختصاصي كه فقط به نقاط لازم تابانده ميشود. نور عمومي به تنهايي موضوع را تخت و مسطح نشان ميدهد. بهتر است نور اختصاصي براي القاي عمق و بُعد استفاده شود. ميتوان به وسيلة كاغذ يا پارچة سفيد سايهها و انعكاسهاي دلخواه را به وجود آورد. قابل ذكر است كه در عكاسي سياه و سفيد تلفيق دو نور مصنوعي و نور طبيعي مانعي ندارد. اما در عكاسي رنگي به علت تأثيرات آبي و زرد موجود در اين نورها بايد نورسنجي بسيار دقيقي انجام شود و از يك نوع نور (مصنوعي يا طبيعي با كلوين يكسان) استفاده شود. نورپردازي پرتره: 1- نور روبرو: تصويري كاملاً مسطح و بيعمق ايجاد ميكند. 2- نور مايل: برجستگيها را بهتر نشان ميدهد ولي قسمتي ازچهره در تاريكي است. 3- نور مماس: براي برخي از حالتهاي چهره در وضع نور مايل ميتوان چنان پيش رفت تا نيمي از صورت را روشن كند و با آن مماس شود. اين تصوير در اندازه واقعي خود نمايش داده نمي شود. براي نمايش تصوير در اندازه واقعي اين نوار را کليک نماييد. اندازه واقعي تصوير 679×377 و حجم آن 18 کيلوبايت مي باشد. 4- نور پايين: از پايين به موضوع ميتابد و حالت خاصي را به چهره ميبخشد كه بيشتر براي ايجاد جلوه هاي ويژه نوري كاربرد دارد. در اين حالت سوژه كمي ترسناك بنظر مي رسد.. حالات سوژه: صورت گرد يا چاغ: سوژه را نسبت به دوربين در حالت سه چهارم رخ قرار دهيد، از نورپردازي كوتاه استفاده نماييد، زاويه دوربين را كمي بالا ببريد. صورت لاغر: سوژه را تمام رخ قرار دهيد. صورت پرچين: از نورپردازي مات و روبرو استفاده نماييد. صورت لكدار يا با اثر سوختگي: نواحي داراي مشكل را در سايه قرار دهيد يا موقعيت سوژه را طوري قرار دهيد كه مشكل در عكس ديده نشود. بيني بزرگ: كمي چانه را بالا ببريد، لنز دوربين را در راستاي بيني قرار دهيد. بيني كوچك: لنز دوربين را نسبت به بيني با زاويه نگه داريد. فك مستطيلي: از حالت سه چهارم رخ استفاده كنيد، زاويه دوربين را بالاتر ببريد. غبغب: گردن را بكشيد، سر سوژه را به طرف دوربين كج كنيد. چشمهاي غير هم اندازه: چشم بزرگتر را نزديك به دوربين و چشم ديگر را در سايه قرار دهيد. چشمهاي گودافتاده: نور را روبروي چشمها بتابانيد. پلكزدن: عكس را بلافاصله بعد از يك پلكزدن بگيريد. گوش بزرگ: موقعيت سوژه سه چهارم رخ، فقط يك گوش را نشان دهيد. گوش ديگر را در سايه قرار دهيد، با عينكي با فريم خالي عكس بگيريد، عينك را در موقعيت دور از نورها قرار دهيد، ارتفاع نور را زياد كرده و يا از بازتاب سقف استفاده نماييد. موي تيره: بررسي كنيد كه پسزمينه در موها محو نميشود، از نور جداگانه مخصوص موها استفاده كنيد تا موها برق بزند. موقعيت مردان: بالاي سر را به طرف شانه دورتر متمايل كنيد. موقعيت زنان: بالاي سر را به طرف شانه نزديكتر متمايل نماييد.( البته براي زنان از هر دوي اين موقعيتها ميتوان استفاده نمود.) در مورد دستها: هيچگاه نواحي صاف دست را نشان ندهيد، لبههاي انگشتان را نشان دهيد. انگشتان نبايد در مقابل لنز قرار گيرند. انگشتان را در تمام مفاصل كمي خم كنيد. دست مردان بهتر است بستهتر و دست زنان بازتر باشد. انگشتان را در هم نپيچيد. سر را در حالت تكيه داده به مشت قرار ندهيد. گرفتن عكس گروهي: به عنوان يك قاعدة كلي، در عكس بايد طيف يكنواختي در گروه ديده شود، هم از لحاظ شرايط فيزيكي گروه و هم شرايط بصري. تمام افراد گروه بهتر است داراي طيف يكنواختي از رنگها باشند، طيف گرم يا سرد. افرادي كه رنگهاي روشن و درخشان پوشيدهاند بايد در ميانه گروه قرار گيرند. مردان را كمي بلندتر از زنان قرار دهيد. ارتفاع قدها را به صورت منظم و به ترتيب تنظيم كنيد. يكبار افراد گروه را بر اساس ارتباطشان با يكديگر قرار داده و بار ديگر مردان را در يك سمت و زنان را در سمت ديگر كادر قرار دهيد. استقرار باز به عكسي ميگويند كه بين افراد فاصلة فيزيكي يا بصر باشد. استقرار بسته به عكسي گفته ميشود كه بعضي از قسمت افراد در عكس روي هم بيفتد و فاصلة بصري بين آنها نباشد. با تركيب استقرار باز و بسته در گروههاي بزرگ ميتوان عكسهاي جالبي گرفت. ژست مخصوص زوجها ژست روبهروي هم: افراد روبروي هم قرار ميگيرند يا همديگر را لمس ميكنند. ژست رو به دوربين: در اين حالت دو نفر به صورت پشت سر هم با زاويهاي رو به دوربين به صورتي كه جلوي بدنشان ديده شود ميايستند و به روبرو نگاه ميكنند. براي ايجاد صميمت فاصله بين سرها را كم كنيد. فضاي اطراف زوجها را در كادر، زياد بگيريد. اين تصوير در اندازه واقعي خود نمايش داده نمي شود. براي نمايش تصوير در اندازه واقعي اين نوار را کليک نماييد. اندازه واقعي تصوير 644×900 مي باشد. پيشنهاداتي براي نورپردازي حالت تصوير را با نورپردازي هماهنگ نمائيد. نورپردازي بالا (High key): القاي شادي. در اين حالت اكثر قسمتهاي تصوير و سوژه روشن است. نورپردازي كم (Low key): القاي غم و حالت درام. در اين حالت كنتراست نورپردازي بالا مي باشد. با توجه به مطالب گفته شده: الف- اگر از يك لامپ استفاده كنيد جزييات چهره مشخص ميباشد و با كمك صفحات منعكسكننده يا نور يك پنجره ميتوان سايههاي شديد را ملايم كرد. ب- در پرتره با دو لامپ در صورتي كه از يك صفحه منعكسكننده استفاده كنيد ميتوانيد تصويري با عمق و برجستگي ايجاد كنيد. مهم ايجاد تعادل بين اين دو نور ميباشد. نبايد نورها با هم مساوي باشند بلكه يكي بر ديگري برتري داشته باشد. ج- در پرتره با سه لامپ، يك نور را نور اصلي، يك نور را نور پر كننده و نور سوم را از بالا براي كتفها و مو قرار دهيد. د: در پرتره با چهار لامپ، يك نور را نور اصلي، يك نور را نور پر كننده و نور سوم را از بالا براي كتفها و مو و نور چهارم را برای بک گراند قرار دهيد. کار در فتوشاپ خوب اگر مراحل فوق با موفقیت به اتمام رسوندین،حالا به آدرس زیر برای انتخاب نوع رنگ آمیزی ( گرادینت ) برین… موضوعات مرتبط: آموزش عکاسی برچسبها: عکاسی پرتره, تکنیکهای عکاسی [ چهارشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ ] [ ۳:۴۱ ب.ظ ] [ آرمان ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |