دانشنامه جامع عکاسی و تصویربرداری پزشکی
بهترینهای جهان برای تمام ایرانی ها 
قالب وبلاگ

اغلب افراد به اتاقی زیبا می گویند که در آن به جای استفاده از خطوط مستقیم از طراحی به وسیله خطوط منحنی یا دوار بیشتر استفاده شده باشد. علت چنین امری را باید در مغز خودمان جستجو کنیم. فیلیپ جانسون معمار بزرگ هنگامی که برای اولین بار موزه گاگنهیم در بیلبائوی اسپانیا را که توسط فرانک گری طراحی شده بود دید، گریست.



او گفت این معماری چیزی نیست که بتوان با کلمات آن را بیان کرد. اینچنین معماری فقط با اشک قابل توصیف بود. برخی منحنی های جادویی به کار گرفته شده در معماری این موزه باعث احساسی شدن جانسون شده بود.



بسیاری از بازدیدکنندگان هم شاید برای اولین بار احساس مشابهی را تجربه کرده باشند؛ چرا که این ساختمان در میان مهم ترین و مدرن ترین معماری های دنیای کنونی قرار دارد. فارغ از این که جانسون و گری این موضوع را درک کرده باشند یا نه، باید گفت نمای خارجی مدور و معماری سرشار از خطوط منحنی این بنا شبکه احساسی عاطفی انسان را درگیر خود می کند.



هنگامی که از افراد پرسیده می شود میان یک شیء خطی و یک شیء منحنی کدام را انتخاب می کنید، اغلب دومی را انتخاب می کنند.این موضوع در انتخاب ساعت های گوشه دار، نامه هایی با فونت مجعد، تخت هایی با کوسن های مدور و حتی نخ دندان هایی با بسته بندی گرد قابل مشاهده است.


بتازگی دانشمندان علوم اعصاب نشان داده اند که این تاثیر خطوط منحنی تنها مربوط به سلیقه شخصی افراد نیست و این موضوع ارتباط تنگاتنگی با مغز ما دارد. محققان به سرپرستی اوشین وارتانیان از دانشگاه تورنتو طی همکاری مشترک با طراحان اروپایی، ۲۰۰ تصویر مختلف از معماری و دکوراسیون داخلی گردآوری کردند.


معماری برخی اتاق ها سبک مدور داشت و از خطوط منحنی زیادی در آن استفاده شد و برخی دیگر معماری سراسر خطی با خطوط صاف و زاویه دار داشت.



وارتانیان و همکارانش افراد را در داخل یک دستگاه تصویربرداری مغز قرار داده و این تصاویر را به آنها نشان دادند و از آنها خواستند به هر اتاق برچسب زیبا و زشت بزنند. نتایج نشان می داد که احتمال انتخاب معماری نوع اول با خطوط منحنی به عنوان یک اتاق زیبا بیشتر از معماری با خطوط مستقیم بود.

نیمکت های دوکی، قالیچه های بیضی شکل و تخم مرغی، طبقاتی با الگوی مدور خصوصیاتی بود که موتورهای زیباشناختی در مغز شرکت کنندگان را به حرکت وامی داشت.

شایان ذکر است علاقه به معماری منحنی فقط مختص مردان نبوده و زنان شرکت کننده در این آزمایش نیز چنین واکنشی داشتند و نتایج نشان می دهد که معماری مدور به صورت جهانی مورد علاقه انسان هاست.



علاوه بر امتیازدهی براساس اعلام فرد،بررسی فعالیت مغز افراد توسط دستگاه تصویربرداری نشان می داد که طراحی منحنی در مقایسه با طراحی خطی به طور قابل توجهی فعالیت ناحیه ای در مغز موسوم به قشر سینگولات قدامی را افزایش می داد.

این بخش مغز عملکردهای شناختی زیادی دارد اما یکی از عملکردهای ویژه آن همین موضوع مورد مطالعه وارتانیان یعنی نقش آن در احساسات است.

بنابراین طراحی منحنی از مغز ما برای به تقلا واداشتن قلبمان استفاده می کند. سوالی که از معماری موزه بیلبائو نشات می گیرد این است که چرا خطوط منحنی به ما لذت احساسی بیشتری می دهد. برخی دانشمندان علم اعصاب بر این باورند که ممکن است پاسخ این سوال ریشه های انطباقی داشته باشد.

یکی دیگر از مطالعاتی که چند سال پیش در دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، نشان می داد دیدن اشیا با گوشه های تیز مانند ساعت های مربعی شکل، نیمکت های گوشه تیز و چیزهایی شبیه به این ناحیه آمیگدالا در مغز را فعال می کند. این ناحیه از مغز مختص پردازش ترس است.

بار و همکارش مایتال نتا معتقدند از آنجا که اشیای نوک تیز مدت های طولانی مصداق خطری جسمی برای ما محسوب می شود، مغز انسان ها خطوط تیز را معادل تهدید قلمداد می کند. به عبارت دیگر وارتانیان می گوید: ما خطوط منحنی را ترجیح می دهیم؛ به این دلیل که آنها سیگنال های بی خطر و فاقد تهدید به ما ارسال می کنند.

امهاجرت اخير فلامينگو هاي عزيز به كشورمان و عكاسي تعداد زيادي از اعضاي خوب باشگاه عکاسان جوان از آنها، نزديك ترين مثالي كه به ذهن متصور مي شود انحناي گردن اين پرنده هاي شگفت انگيز است.

s curve posing photography

حتما شما هم محو زيبايي آن شده ايد. "انحناي S"، خط افسون و زيبايي ناميده مي شود.

s curve sand dune sunlight shadow russ burden photo tips techniques

خطوط منحني، خطوط جذابي هستند و مي توانند هدايتگر خوبي باشند. اين خطوط مثل خطوط قطري حس تحرك را بوجود مي آورند اما خلاف خطوط قطري كه حس انرژي به تصوير مي دهند، اين خطوط حس آرامش را منتقل مي كنند. يك راه مواج پيچ در پيچ، چشم را به سمت خود مي كشاند. مثلا مسير پر پيچ و خم يك رودخانه يا يك معبر در جنگل. 

اين خطوط الزاما اس شكل نيستند بلكه هر خط پيچ و تاب دار، يك خط منحني ست.

 اين خطوط همچنين فرم را برجسته مي كنند و به اشياي بي جان (گيتار، گلدان و ... ) زندگي مي بخشند. بخاطر بسپاريد كه همه خطوط در طبيعت متقارن نيستند.

 بنابرين اهميت دارد كه كدام قسمت ها را براي فوكوس انتخاب كنيد و از كدام قسمت ها صرف نظر كنيد

 خطوط هادي

قصه اين بار بر سر خطوط هادي ست.

 خطوطي كه همچون برج هاي ديدباني چشم ما را به نقطه توجه عكس مي كشانند و يا بر عنصر "مسافت" و يا "ارتفاع" در عكس تاكيد مي كنند.

 از خطوط (هادي) به منظور خلق يك روايت تصويري درتركيب بندي استفاده مي شود. اين خطوط براي جلب چشم ها به يك نقطه كانوني كه مي خواهيد برجسته كنيد، استفاده مي شوند، چشم مخاطب را در عكس مي گردانند و از سرگرداني چشم در عكس جلوگيري مي كنند. همچنين مي توانند ارتباط عناصر پيش زمينه و پس زمينه را برقرار كنند.

قوي ترين اثر خطوط هادي، تمركز بر روي موضوع اصلي است. اين مي تواند شئ يا بخشي از طبيعت باشد اما اغلب يك شخص يا انسان است.

 پس دو نكته را به خاطر بسپاريد:

 1- مطمئن شويد كه خطوط به مهم ترين شئ در عكس اشاره مي كنند.

 2- مطمئن شويد كه خطوط به خارج از عكس اشاره نمي كنند. خطوطي كه به خارج از عكس اشاره مي كنند موجب مي شوند چشم مخاطب عكس را ترك كند. اين عكس را تضعيف كرده و ممكن است موجب شود اشتياق مخاطب به عكس را كاملا از بين ببرد.

بخاطر داشته باشيد كه استفاده نادرست از خطوط باعث مي شود چشم از موضوع اصلي عكس دور شود .

 اغلب صريح ترين و مؤثر ترين خطوط هادي، در شات هاي طبيعت ديده مي شوند. يك خط هادي موفق چشم شما را به عكس و بلافاصله به موضوع اصلي يا مركز توجه مي كشاند درحاليكه يك خط هادي ناموفق، چشم را به عكس مي كشاند اما اگر شئ كه چشم را در عكس نگه دارد مثلا يك درخت، خانه، يا اشياي ديگر در سمت راست تصوير نباشد، چشم عكس را ترك خواهد كرد.

 خطوط هادي وقتي موثر تر هستند كه نوعي ارتباط بين خط و موضوع عكس باشد. مثلا پله هاي مارپيچ سنگي كه به در يك قلعه منتهي مي شوند. با استفاده از يك لنز وايد مي توانيد تاثير اين خطوط را اغراق كنيد؛ پس يك نقطه نزديك شروع خطوط بنشينيد و لذت ثبت را از دست ندهيد. 

و در نهايت اينكه، بهترين خطوط هادي از پايين سمت چپ كادر شروع مي شوند (البته نه درست از رأس گوشه ها).

 خطوط نامنظم و ناهموار

 نوعي از خطوط كه اغلب مطلوب هيچ بيننده اي قرار نمي گيرد خطوط نامنظم هستند. خطوط نامنظم و ناهموار ما را بر روي زنجيرهاحساسات يک قدم فرا‌تر مي‌برند.

 در حالي که خطوط مورب ما را به حوزه پويايي مي‌برند، خطوط نامنظم و ناهموار عموماً حس عدم آرامش، تنش و يا ترس را به بيننده عکس القا مي‌کنند. 

استفاده بيش از حد از اين خطوط مي‌تواند حسي وهم آور و منفي را به بيننده القا کند (که ممکن است دقيقاً‌‌ همان هدفي باشد که عکاس به دنبال آن است).

 بنابراين، اين خطوط ابزاري در دست عکاس‌اند تا بتوانند احساس بي‌قراري و آشفتگي را به بيننده القا کند. به عنوان مثال مي‌توان به ريشه گياهان، دندان يک تمساح، قله‌هاي خشن کوهستان و فلزات درهم‌پيچيده يک اتومبيل متلاشي‌شده اشاره کرد. مي توان گفت خطوط زيكزاك هم از انواع خطوط ناهموار هستند.

در عکاسی از چشم‌اندازها و مناظر به دنبال خطوط S مانند امتداد یک رودخانه و یا جاده باشید. این خطوط منحنی چشم را روی تصویر بازی می‌دهد. پس به جای ایستادن روی به روی یک رودخانه، کمی تغییر مکان بدهید تا مسیر رودخانه خطی منحنی ایجاد کند.

عکاس: سید آرمان نبی پور

مکان : چشمه های باداب سورت - جاده سمنان به ساری

 

این تکنیک را برای به تصویر کشیدن تمام سوژه‌ها حتی یک شاخه گل و یا گیاهان نیز می‌توانید اجرا کنید.


 



موضوعات مرتبط: آموزش عکاسی
[ پنجشنبه یکم اسفند ۱۳۹۲ ] [ ۱۲:۲ ب.ظ ] [ آرمان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

عکاسی و تصویربرداری پزشکی بسیار به هم نزدیکند.
حتی خیلی از جدیدترین روشها و آلگوریتم های آنالیز تصویر در هر دو مبحث بسیار شبیهند!!
پس تصمیم گرفتم این موضوعات را کنار هم جمع آوری کنم.
لینک های مفید
امکانات وب